Annesi Neandertal, Babası Denisovan

Torik Yazarı

Siberya’da bir mağarada bulunan yeni bir iskelet bilim dünyasını hareketlendirdi. Mağarada bulunan iskelet bir genç kız iskeletiydi ve fiziki özellikleri yarı Neandertal yarı Denisovan olduğunu gösteriyordu. Kıza ‘Denisova 11’ ismi verildi. Kız öldüğünde 13 yaşındaymış.

Temsili resim

Aslında bu iskeletin bulunuşu 2012 yılına uzanıyor. Rus bilimadamları tarafından bulunan iskelet analiz edilmek üzere Almanya’ya yollandı. Leipzig’de bulunan Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’nde yapılan uzun incelemeler sonucunda Denisova 11’in kemiklerinde hem Neandertal hem Denisovan özellikler tespit edildi. Bu da bu iki ayrı tür ilkel insanın çiftleşmiş olduğunu gösteriyor. Neandertaller günümüzden 200.000 ila 28.000 yıl öncesinde yaşamış bir ilkel insan türü. Günümüz insanıyla neredeyse benzer boy ve kiloda olan Neandertallerin erkekleri 1,70 kadınları 1,60 boylarında ve sırasıyla 80 ve 65 kilo civarındaydılar. Hem Neandertaller hem de Denisovanlar bundan yaklaşık 60.000 yıl önce Afrika’dan diğer kıtalara doğru ayrıldılar. Denisovanlar özellikle günümüzün Uzak Doğu’sunda yerleşik yaşadılar. Özellikle Papua Yeni Gine gibi Pasifik adalarında yaşayan günümüz insanlarının yaklaşık %5 Denisovan geni taşıdıkları hesaplanıyor.

İskeletin bulunduğu mağara. Fotoğraf: Max Planck Institute

Natural History Museum uzmanlarından Profesör Chris Stringer bu iskelet hakkında şöyle konuşuyor: “Bu bize gösteriyor ki türler arasında çiftleşme o kadar da az rastlanır bir şey değilmiş. Yani en azından birbirleriyle karşılaştıkları zaman”. Bulunan iskeletten elde edilen bilgiler kızın Denisovan olan babasının ataları arasında da Neandertal olduğunu gösteriyor. Aslında bu iki türün karşılaşma olasılıkları da o kadar fazla değil. Bunun en önemli sebebi coğrafi farklılıklar. Avrupa’da yaygın olarak yaşayan Neandertallerle Asya’da yoğun olan Denisovanların karşılaşma şansları o kadar da fazla değildi doğal olarak.

Bu yeni iskeletle ilgili fikir belirten tüm bilim insanları heyecanlarını gizlemiyor. Bu iskelet farklı türden anne baba genetiği taşıyan üçüncü iskelet. İncelemenin sonuçları Nature dergisinin 22  Ağustos tarihli sayısında araştırmayı yapan kalabalık bilim insanlarının imzalarıyla yayınlandı. Daha fazla bilgi için derginin internet sitesi ziyaret edilebilir.

Benzer Haber