230 Milyon Yıllık Sürüngen Fosili Bulundu

Torik Yazarı

Bilim dünyası daha Rusya’da bulunan ve Denisova 11 adı verilen genç kız iskeletinin şokunu atlatamadan yeni bir haber geldi. Çin’in güney batısında bulunan bir sürüngen fosili kaplumbağalar hakkında bildiklerimizi tamamen değiştirebilir.

Nature dergisinde 22 Ağustos’ta yayınlanan habere göre yaklaşık 2 metre boyundaki bu canlı 230 milyon yıl önceye tarihleniyor. Kafası günümüz kaplumbağalarına benziyor ama geri kalanı daha çok 10 milyon yıl kadar önce yaşamış yırtıcıları andırıyor. Bilim insanları yeni bulunan bu fosil yüzünden ne kadar heyecanlı olduklarını gizlemiyorlar. Stutgart Doğal Tarih Devlet Müzesi yetkilisi Rainer Schoch bu fosili, kaplumbağaların günümüzde taşıdıkları özellikleri elde edene kadar nasıl evrim geçirdiklerinin güzel bir kanıtı olarak nitelendiriyor. Kaplumbağalar 210 milyon yıldır hiç değişiklik geçirmemiş. Sırtlarında onları koruyan birinci kabuk, altlarında göbek tarafını koruyan ikinci bir kabuk ve dişsiz bir ağız. Ve asıl önemlisi onları diğer sürüngenlerden ayıran, kafataslarında olmayan iki çukur. Gözlerin arkasında yer alan bu iki çukur günümüz sürüngenlerinin çok büyük bir kısmının ortak özelliği. Yine Nature dergisinin verdiği bilgilere göre, 2008 yılında bulunan bir örnek (Odontochelys Semitestacea) ilk bilgi kırıntılarını verdi. 220 milyon yıllık bu canlının dişleri ve alt kabuğu vardı ve üst kabuğu da oluşmaya başlamıştı. Bu canlının da iki çukuru eksikti. 2015’te bulunan bu sefer 240 milyon yıllık başka bir canlının üst kabuğu iyice gelişmişti. Ve bu canlının gözlerinin arkasında iki çift çukur vardı. Bu canlıya Pappochelys Rosinae ismi verildi. Bulunan bu son fosil önceki bu iki örnek arasındaki boşluğu dolduruyor. Eorhynchochelys adı verilen son fosilin gözlerinin arkasında bir çift çukur var.

Kaplumbağaların akrabaları üzerinde tartışmalar son 20 yıldır hararetli bir şekilde sürüyor. Genetik araştırmalar timsahlar, dinozorlar ve kuşları evrimsel olarak kaplumbağaların en yakın akrabaları olarak gösteriyor. Ama kaplumbağaların anatomileri üzerine yapılan başka araştırmalar da bu canlıları yılanlarla akraba çıkarıyor. Son bulunan fosil üzerine araştırmalar yapan Kanada’nın Ottawa şehri Doğa Müzesi’nden Xiao-Chun Wu kaplumbağaların belki de yukarda sayılan canlılardan hiçbiriyle akraba olmadığı ve direk kendi atalarından inen bir canlı olduğu varsayımında bulunuyor. Tüm varsayımlar kanıtlanmayı bekleyen varsayımlar sadece. Bu canlılar üzerine daha çok bilgi sahibi olabilmemiz ve geçirdikleri evrimi anlayabilmemiz için daha çok fosil bulunması gerekiyor.

Benzer Haber